Anotácia
Pojem spoločenská zodpovednosť firiem je českým prekladom anglického výrazu Corporate Social Responsibility, pre ktorý používame skratku CSR. Je vymedzený ako dobrovoľný záväzok firiem správať sa v rámci svojho fungovania zodpovedne k prostrediu aj spoločnosti, v ktorej podnikajú. Je teda kombináciou morálneho jednania zamestnávateľov v rámci udržateľného rozvoja celej spoločnosti a jednania s rešpektom k jednotlivcom vo vnútri ich spoločností. CSR nie je osamoteným konceptom, ale je podskupinou podnikateľskej etiky. To znamená, že jeho filozofickým základom sú všeobecné etické princípy, normy podnikateľskej etiky a spôsoby a postupy konkrétneho mravného rozhodovania manažéra. Cieľom študenta bude porozumieť pojmu, dokázať popísať jeho vývoj, význam i prínos, mať základný prehľad v oblasti CSR v Čechách i vo svete a pochopiť, že celý koncept vyrastá z podnikateľskej etiky a z etiky a mravného predporozumenia.
Odporúčaná literatúra
- IVANOVÁ, K. Etika ve vztahu ke společenské odpovědnosti firem. EMI, 2009, č. 1. s. 52- 59 in Východiska mravního jednání a etiky.
- IVANOVÁ, K. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2006.
- OLECKÁ, I., ZIELINA, M., IVANOVÁ, K. Etika ve vztahu ke společenské odpovědnosti firem. EMI, 2009, č. 1. s. 52-59.
- ROBINSON, D., GARATT, CH. Seznamte se…Etika. (přel. Š. Kovařík). Praha: Portál, 2004.
- ROLNÝ, I. Etika v podnikové strategii. Boskovice: ALBERT, 1998.